Η εργονομία αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη διασφάλιση μιας επιτυχημένης λειτουργίας ενός φροντιστηρίου. Παίζει καθοριστικό παράγοντα στη δημιουργία ενός υγιεινού και ασφαλούς χώρου, ενώ διαδραματίζει καθοριστικό παράγοντα για την απόδοση και την ευελιξία των εκπαιδευτικών διαδικασιών.
Ο όρος “εργονομία” αναφέρεται στην επιστήμη που μελετά τη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο και το περιβάλλον του, με στόχο τη βελτίωση της ασφάλειας, της άνεσης και της αποδοτικότητας της ανθρώπινης δραστηριότητας. Συγκεκριμένα, επιδιώκει να σχεδιάσει και να οργανώσει τις εργασιακές συνθήκες, τα εργαλεία, τα συστήματα και τις διαδικασίες με τρόπο που να ανταποκρίνονται στις φυσικές και γνωστικές ικανότητες των ανθρώπων.
Αυτές οι δύο πλευρές είναι που συγκροτούν τη λειτουργία του φροντιστηρίου. Επομένως, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν οι ανάγκες τους και να ικανοποιούνται αποτελεσματικά. Γι αυτό το λόγο, υπάρχει η σωστή διάταξη των καθισμάτων, επαρκής φωτισμός και εξαερισμός, εργονομικές καρέκλες και γραφεία, καθώς και εύκολη πρόσβαση σε εργαλεία και υλικά.
Με την εργονομική σχεδίαση των χώρων και του εξοπλισμού, μειώνεται ο κίνδυνος τραυματισμών. Παράδειγμα αυτού είναι η χρήση καθισμάτων και τραπεζιών με κατάλληλη ρύθμιση ύψους, η οποία εξασφαλίζει την ιδανική στάση για να αποφευχθούν μελλοντικά προβλήματα στην πλάτη και τον αυχένα.
Ένα φροντιστήριο με εργονομικό σχεδιασμό μπορεί να διευκολύνει την κοινωνική αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών. Οι κατάλληλες διατάξεις χώρου και οι ομαδοποιήσεις των θέσεων μπορούν να προωθήσουν τη συνεργασία και την επικοινωνία μεταξύ τους, δημιουργώντας ένα πιο ενεργό – ομαδικό τμήμα.
Ένα φροντιστήριο με εργονομικά σχεδιασμένο περιβάλλον, προσφέρει άνεση στους μαθητές και δεν αποσπώνται από αναπόφευκτους πόνους. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούν να συγκεντρωθούν καλύτερα και να επιτύχουν τη μέγιστη απόδοση.
Ποια είναι κάποια παραδείγματα για την τήρηση της εργονομίας στα φροντιστήρια;
Αρχικά, όσες αίθουσες διαθέτουν οθόνες και προβολείς, είναι αναγκαίο να τοποθετούνται σε κατάλληλη θέση και ύψος, με την ιδανική φωτεινότητα, έτσι ώστε οι μαθητές να μπορούν να βλέπουν άνετα και να διαβάζουν το περιεχόμενο με ευκολία.
Παράλληλα, μπορούν να επενδύσουν σε καρέκλες με ρυθμιζόμενο ύψος, για να κάθονται αναπαυτικά όλες τις ώρες των μαθημάτων.
Βέβαια, δεν θα πρέπει να παραμερίζεται η οργάνωση του χώρου. Οι μαθητές θα πρέπει να έχουν πρόσβαση στα ράφια ή συρτάρια και κατ' επέκταση στα υλικά, δηλαδή στα βιβλία, στις σημειώσεις, στα ψηφιακά εργαλεία. Γενικότερα, συνιστάται να συγκεντρώνονται όλα μαζί σε έναν χώρο, υπό κατηγορίες, προκειμένου να αναζητούν γρήγορα όσα χρειάζονται και να εξοικονομούν πολύτιμο χρόνο μάθησης.
Τέλος, άλλη μια ιδέα για τη τήρηση της εργονομίας είναι η προσαρμογή του κατάλληλου φωτισμού. Το φυσικό φως από τα παράθυρα, συμπληρωμένο με τοποθετημένα τεχνητά φώτα, μπορεί να διασφαλίσει επαρκή φωτισμό για την ανάγνωση και την εργασία.
NEWSLETTER